Loading color scheme

Vítek Peřina Tomáš Dvořák Ivan Nesveda: CHA CHA CHA aneb CHArlie CHAplin a jiná CHÁska

režie T. Dvořák
výprava: I. Nesveda
hudba: D. Čámský j. h.
dramaturgie: P. Vašíček

česká premiéra: 1. 6. 2015

„CHA CHA CHA“ je určitě velice vhodný název pro inscenaci inspirovanou němou filmovou groteskou. Tento zcela svébytný výhonek na stromě němého filmu se vyvinul ze „slapsticks“ - krátkých  komedií, oblíbených od počátků kinematografie, pro něž se u nás postupně vžil termín GROTESKA. V letech 1910-1929 vzniklo více než 20 000 těchto grotesek, z nichž se však zachovala jen malá část. Komiků, jejichž tváře a jména (či přezdívky) znalo filmové publikum po celém světě, bylo kolem dvou set. Autoři libreta, jež je po duchu i formou věrné „zlatému věku grotesky“ (jemuž odpovídá i Nesvedovo výtvarné ztvárnění scény i loutek), nabídli však divákům navíc i fiktivní „cestu“ od kabaretu, music hallu, vaudevillu, přes cirkus až za bránu filmového ateliéru Keystone Macka Sennetta, kde se právě zrodí němá filmová groteska. Tétocesty“ se účastní mj. Charlie Chaplin, Frigo, Laurel a Hardy a samozřejmě i Keystonští strážníci a další postavy („Kráska“, „Obr“ ad.) typické pro tento žánr, jehož vítězné tažení světem začalo už před více než 100 lety. Pro inscenaci tvůrci zvolili maňásky, tedy loutku, která – má-li zaujmout - musí být stejně „akční“ jako komici za časů němého filmu. Představení provázel pro tento druh produkce rovněž typický pianista (a zároveň komentátor). A na konci nechyběla ani pověstná šlehačková bitva! Patrně největší bitva tohoto druhu byla svedena ve filmu Laurela a Hardyho „Šlehačková revoluce“ z roku 1927, na níž bylo spotřebováno 4000 dortů, 50 litrů šlehačky a skoro tuna pečiva. A celou tuto šlehačkovou apokalypsu rozpoutala jediná slupka od banánu, odhozená Hardym na zem.