Výstava Gustav Nosek - Muž ve stínu
termín konání: 16. června - 31. prosince 2018
místo konání: Muzeum loutek
Výstava Gustav Nosek – Muž ve stínu si klade za cíl připomenut návštěvníkům významnou osobnost českého loutkářství, která zůstala celý život upozaděna svým vlastním dílem.
Přestože loutky z dílny Gustava Noska dodnes znají a obdivují diváci nejen v Česku, ale i za hranicemi naší země, on sám prožil svůj život ve skromných, někdy až nuzných podmínkách. Přitom spoluvytvářel profil několika západočeských loutkových divadel od první světové války až po první léta normalizace, a to jako řezbář i jako loutkoherec.
Jeho nejslavnějším dílem je bezesporu Hurvínek, zásluhou kterého našel Spejbl konečně svého rovnocenného jevištního partnera. Loutka Hurvínka, díky Noskovu důvtipu obdařená řadou technických „fíglů“, je jedinečným dokladem jeho vynalézavého a citlivého přístupu k řezbě dřevěných herců. Důkladnost řemesla je u něho spjata i s mimořádnou tvůrčí aktivitou. Během svého života totiž dle vlastních slov zhotovil více než šest set loutek (připomeňme ještě alespoň Máničku a psa Žeryka), z nichž mnohé vybavil originálními pohybovými mechanismy.
Výstava Muž ve stínu představí zlomek Noskovy práce členěný dle jeho tvůrčích období. Návštěvník bude mít možnost seznámit se s výsledky jeho řezbářského umu z doby první světové války, první republiky a poté i s loutkami od doby poválečné do šedesátých let. Celá výstava je tematicky začleněna do té části stálé expozice, v níž jsou představeni Noskovi spolupracovníci, a vsazena tak do širšího umělecko-časového kontextu.
V souvislosti s výstavou Gustav Nosek – Muž ve stínu a festivalem Skupova Plzeň budou do Muzea loutek v Plzni zapůjčeny loutky Spejbla a Hurvínka z Moskvy. Původní loutková dvojice byla do Obrazcovova divadla v Moskvě věnována roku 1949 samotným Gustavem Noskem, který byl, stejně jako Josef Skupa, Obrazcovovým přítelem. Obrazcovovo divadlo tak získalo vzácný artefakt v podobě našich dvou nejslavnějších loutek. Ovšem situace se po rozsáhlém zkoumání dokumentů a fotografických materiálů stala podstatně zajímavější, když vyšlo najevo, že Spejbl byl v průběhu let vyměněn za jinou kopii.
Tím dostává zapůjčení Spejbla a Hurvínka z Moskvy úplně nový rozměr, protože v rámci této výstavy se nejen její autoři, ale také laická i odborná veřejnost pokusí dopátrat skutečnosti, kam se Spejbl z Moskvy vrátil a kde se v současnosti nachází. A který z mnoha Spejblů vlastně nyní z Moskvy do Plzně dorazí.