Využití edukačního potenciálu Muzea loutek v Plzni

Markéta Formanová, Jana Košová

Od roku 2009, kdy bylo Muzeum loutek v Plzni otevřeno, se věnujeme edukační činnosti a snažíme se ji zaměřovat na různé cílové skupiny. Vycházíme z tématu expozice muzea, které interpretujeme nejvhodnějším způsobem pro konkrétní cílovou skupinu. Organizovaně k nám přicházejí skupiny dětí z mateřských škol, základních škol a studentů středních a vysokých škol. Edukační programy pro školy a školky tedy dělíme podle věku, přičemž skupiny ze středních škol jsou nejobtížněji uchopitelné z důvodu jejich různé specializace. Při tvorbě edukačních programů vycházíme z obecných pedagogicko-psychologických doporučení a z obsahu Rámcově vzdělávacího programu (www.rvp.cz).

Základní edukační programy pro školy

Cílem permanentních edukačních programů je teoreticko-praktické obeznámení dětí se specifickým druhem umění a částí dějin. Programy cílí na dětskou kreativitu a na možnosti mezipředmětových přesahů tématu a zároveň zvyšují zájem dětí o výtvarnou a dramatickou výchovu, ale také o dějiny s jejich regionálními specifiky.

Samoobslužné edukační programy pro veřejnost

Samoobslužné edukační programy nejen pro rodiny s dětmi pomáhají návštěvníkům pozorně vnímat expozici muzea, podporují vzájemnou komunikaci a nabízí rozšíření aktuálních témat. Programy jsou doplňovány nabídkami tvorby loutek apod.

Speciální edukační programy

Speciální edukační programy neotřele a někdy inovátorsky reagují na potřeby publika Muzea loutek v Plzni s ohledem na možnosti muzea.

Výtvarně-dramatické edukační programy

Výtvarně-dramatické programy rozvíjí kreativitu dětí a inspirují je k vlastnímu výtvarnému a dramatickému vyjádření. Programy jsou určené pro běžný provoz muzea, proto splňují omezené požadavky na časovou dotaci, cenu materiálu a dostupnost pomůcek.