Muzejně pedagogická východiska

Muzejně pedagogická východiska

Muzea loutek, loutkářství a loutkového divadla jsou, jak již bylo řečeno, muzei uměnovědnými. Tato muzea nám představují tvůrčí potenciál člověka dokumentovaný sbírkou a v jednotlivých artefaktech a jejich souborech. Reprezentují pomocí symbolických vyjádření obsahy, které v případě muzeí loutek a loutkářství sděluje dramatické umění. Základem vytváření muzejních edukačních programů je daný typ sbírky, který odkazuje k určité oblasti lidské činnosti. Edukační programy kromě sbírky, ze které vychází, k dosažení stanovených edukačních cílů využívají další muzeálie, edukační pomůcky, materiály a prostředky. Charakter muzea je rozhodujícím východiskem jeho edukačního působení, protože specifickým rysem většiny forem muzejní edukace je objektové učení. V muzeích, která systematicky usilují o maximální využití svého edukačního potenciálu, se projevuje silný vztah mezi zaměřením muzea a z něj vycházející sbírkotvorné činnosti, stálou expozicí a programem časově omezených výstav a nabídkou stěžejních edukačních programů.

Expresivní interpretace a podpora tvůrčího vyjádření

Práce s loutkou v muzeu, ať již směřuje k jejímu využití jako nástroje interpretace díla dramatického umění, nebo jen k osvojování způsobu formy komunikace zprostředkovávané animací, tedy neverbálním i verbálním projevem, je založena na principu hry. Připomeňme, že každá hra má svoje pravidla. Význam hry spočívá v učení se, které se uskutečňuje procesem napodobování, experimentování, emocionálního prožívání, objevování a tvorby.[1] Z didaktického hlediska se uvedené procesy poznávání a učení se v případě, kdy zprostředkováváme umělecké dílo a vedeme návštěvníky k jeho porozumění, nazývají expresivní interpretace. Při muzejní edukaci se také při práci s loutkou prakticky vždy jedná o tvůrčí vyjádření účastníků.

Zásady pedagogického konstruktivismu

Pokud jsme se dosud zabývali objektovým učením, které plně využívá potenciálu muzejních sbírek, nyní se zaměříme na proces učení z pohledu samotného návštěvníka. V muzejní edukaci se nejčastěji používají metody učení, které vycházejí z pedagogického konstruktivismu. Jsou založeny na poznání přirozených pochodů, jež probíhají v mozku učícího se člověka. Na jejich základě byl navržen třífázový model učení, který obsahuje fázi evokace, uvědomění si významu a reflexe.[2] Zjednodušeně si konstruktivistický pohled na proces učení můžeme vysvětlit jako uplatnění zjištění, že se jedná o aktivní proces, během nějž si člověk nové poznání konstruuje sám, nestačí jen pasivní převzetí informací od vyučujícího.

Muzejní edukace je typická úsilím o aktivizaci účastníků, snahou o maximální zapojení jejich smyslového vnímání, kognitivního potenciálu, emocí. Má celostní charakter, v procesu učení využívá zapojení všech složek lidské bytosti, tedy fyzické, psychické i duchovní. Jestliže se zabýváme muzejní edukací z pohledu návštěvníka, nemůžeme opomenout význam motivace k učení se. Důvodem je, že motivace patří mezi nejvýznamnější předpoklady dosažení úspěšného výsledku učení. Rozlišujeme motivaci vnitřní a vnější. Pro edukátora představuje motivace příležitost, protože ji může svým pedagogickým působením výrazně ovlivnit.

Při přípravě muzejně edukačního programu leží klíč k jeho úspěšnosti ve stanovení odpovídajících cílů z hlediska vzdělávacích potřeb cílové skupiny účastníků i využitelnosti muzejních sbírek. Muzejní edukace vychází z podstaty muzejní kultury a směřuje k poznávání její podoby, je edukací o muzeu, o muzealitě, o významu ochrany kulturního dědictví a jeho přínosu pro poznání současného světa. Edukace v sobě obsahuje dvě významové složky učení se, získání nových znalostí a výchovu k zvnitřnění postojů a hodnot.

Představení loutkového divadla sloužila nejen k zábavě širokých vrstev obyvatelstva, ale jejich funkce byla primárně výchovná. Také dnešní animované postavy učí dětského diváka prostřednictvím příběhů, jak se v situacích, se kterými se v životě setkáváme, má správně jednat. Výchovná funkce muzealizovaných loutek umožňuje zdůraznit estetickou stránku artefaktů, jejich kulturní hodnotu. Připomíná kulturní kontexty, historii loutkohereckých rodin, divadelních společností a významných loutkářů. Vede k porozumění jazyku umění a estetice, k oceňování tvůrčích výkonů druhých lidí a kulturních hodnot.


[1] Veronika Rodová uvádí pět principů univerzálních, a to zkušenosti, prožívání, hry, tvořivosti a partnerství a pět principů jedinečných, kterými jsou psychosomatická jednota, vstup do role, zkoumání a experimentace, improvizace. Vychází z jejich vymezení dle Evy Machkové. RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v muzeu. Náměty pro práci muzejního pedagoga. Brno, 2016, s. 5.

[2] ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Tvorba, realizace a evaluace edukačního programu. In: DROBNÝ, Tomáš a VYKOUPILOVÁ, Pavla. Muzejní edukátor. Studijní materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2020, s. 138.

 

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.