Samoobslužné edukační programy pro veřejnost

Samoobslužné edukační programy nejen pro rodiny s dětmi pomáhají návštěvníkům pozorně vnímat expozici muzea, podporují vzájemnou komunikaci a nabízí rozšíření aktuálních témat. Programy jsou doplňovány nabídkami tvorby loutek apod.

Expedice na niti

Cílová skupina: individuální návštěvníci muzea, rodiny s dětmi

Anotace:
Muzeum loutek v Plzni připravilo samoobslužnou rodinnou hru Expedice na niti. Každá rodina nebo jiný dospělý návštěvník s dítětem se mohou stát expediční skupinou a prozkoumat expozici o dějinách loutkářství dobrodružným způsobem. Ke vstupence návštěvníci obdrží deník expedice, a pokud se jim podaří společně splnit úkoly na trase, stanou se loutkářskými odborníky a také obdrží diplom.

Cíl programu:
Cílem expedice je zpříjemnit návštěvníkům s dětmi prozkoumávání muzea v souladu s tématem expozice a inspirovat je ke společné komunikaci a spolupráci.

Pomůcky a speciální edukační pomůcky:

  • Expediční deník a psací potřeby.
  • Expediční kufr 1 – Druhy dřeva - hra zaměřená na druhy dřeva a dřevěné předměty
  • Expediční kufr 2 - Desková hra Veselé cestování Spejbla a Hurvínka - desková hra, ve které vyhrává ten, kdo se první dostane do cíle
  • Expediční kufr 3 – Dřevěné kostky - skládací hra ve formě kostek, které nabízejí šest různých obrázků s tématikou loutek
  • Expediční kufr 4 – Vrcholová schránka - závěrečná vrcholová schránka, do které mohou účastníci expedice vhodit ručně napsaný vzkaz

Průběh programu:
Po zakoupení vstupenky rodina (pro zjednodušení uvádíme rodinu, ale program funguje pro jakéhokoli dospělého s dítětem) obdrží informace o programu a deník výpravy, se kterým prozkoumává expozici muzea. Rodina postupuje samostatně svým tempem muzeem a hledá odpovědi na úkoly z deníku. První strana deníku je seznamovací a formou humorné kresby nabádá člena výpravy, aby si dopsal, kdy na expedici vyrazil a s kým. Každý další list se týká jedné části expozice, přičemž vyplňování vyvolává diskuzi mezi dětmi a dospělými při pátrání v muzeu. Nejedná se tedy o úkoly naučné, ale spíše evokující zamyšlení a zájem. Pojetí deníku vychází ze skutečných expedičních deníků a je zpracován s přiměřenou mírou nadsázky. Po absolvování každé části si děti mohou do deníku potvrdit zdolání razítkem. Na pomyslném vrcholu expedice v muzejním divadle obdrží dítě informaci, že si může vyzkoušet loutky, pohrát si a vyzvednout si na recepci muzea diplom.

Program je obvykle doplněn aktuálním výtvarným samoobslužným programem, viz Špion u Broučků.


Po stopách slavných loutkářů

Cílová skupina:
individuální návštěvníci muzea, rodiny s dětmi

Anotace:
Jak v muzeu nevšedním způsobem reflektovat výročí narození slavných loutkářů?

V Muzeu loutek v Plzni byla slavným loutkářům (Karel Novák, Josef Skupa, Jiří Trnka), kteří v roce 2022 slavili kulatá výročí narození, věnována část expozice a v minulých letech jim byly uspořádány rovněž výstavy a vydány publikace. Tentokrát jsme se rozhodli přistoupit k připomenutí výročí jinak, vyhnout se „pomníkovému“ pojetí a odosobnění a vytvořit pátrací rodinný program založený na principu oslavy narozenin.

Kteří slavní loutkáři slaví v roce 2022 kulaté výročí narození?
Jak to slavíme v Muzeu loutek v Plzni? Jsem dobrý detektiv?

Odpovědi na tyto otázky mohli návštěvníci získat v Muzeu loutek v Plzni, pokud se zúčastnili pátrací hry PO STOPÁCH SLAVNÝCH LOUTKÁŘŮ v expozici muzea. Inspirováni slavnými loutkáři jsme pro návštěvníky připravili nápovědy, při kterých mohli prozkoumat pozůstalost slavné rodiny Nováků, vyzkoušet si Hurvínkovu postel či namalovat nám Kašpárka, tak jako ho kdysi namaloval malý Jiří Trnka profesoru Skupovi. Na počest oslavenců jsme slavnostně vyzdobili dvůr muzea, kde si návštěvníci mohli pohrát s dárky či si vyzkoušet autentické dřeváky, jako nosili Spejbl a Hurvínek. O letních prázdninách byla denně otevřena Loutkářská dílna profesora Skupy, kde si zájemci mohli vytvořit vlastní loutku. Detektivní hra byla zdarma pro každého návštěvníka bez věkového, ani jiného, omezení.

Cíl programu:
Nenásilnou formou připomenout výročí slavných loutkářů a zatraktivnit expozici Muzea loutek v Plzni samoobslužnou detektivní hrou.

Pomůcky:
Hrací karta, psací potřeby, razítka, placky/odznaky (odměna), tematická výzdoba (dvorku).

Speciální edukační pomůcky:

  • Starožitná bedna s pozůstalostí Nováků – torza loutek, dobové plakáty na loutková představení, fotografie rodiny Nováků
  • Hurvínkův pokojíček – speciální foto koutek znázorňující pokojíček Hurvínka (stůl, židle, postýlka)
  • Dobový pracovní stůl Jiřího Trnky – malířské potřeby a jiné dobové věci, které Trnka na svém pracovním stole mohl mít
  • Můj Kašpárek – výtvarný úkol pro návštěvníky – list na kreslení, pastelky, tužka, desky, box
  • Dvorek muzea – různé edukační hry

Průběh programu:
Po zakoupení vstupenky děti (pro zjednodušení uvádíme děti, ale program funguje i pro dospělé) obdrží informace o programu, narozeninovou/hrací kartu a seznámí se symbolem dortu, který je zároveň navigací. Každý ze třech loutkářů má na kartě jeden dort a prostor, kde jsou o něm zajímavé informace, které lze zároveň najít či odvodit z expozice muzea. Co ale chybí je jméno dotyčného oslavence. Detektivním průzkumem muzea lze ale tento nedostatek napravit a doplnit kartu razítky se jmény loutkářů a jejich symboly. Zároveň děti mohou prozkoumat tajnou truhlu rodiny Nováků, zkusit si Hurvínkovu postel nebo namalovat Kašpárka v ateliéru Jiřího Trnky. Když už děti zjistí, kdo slaví narozeniny, mohou navštívit dvorek muzea a pohrát si s dárky z narozeninových krabic, které loutkáři obdrželi. Při odchodu se mohou děti svou kartou pochlubit na recepci a vybrat si jako odměnu placku s motivem loutkáře, kterého si oblíbili.

Poznámky:
Do konce září 2022 program v Muzeu loutek v Plzni absolvovalo cca 1700 návštěvníků.

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.